O nás
Katedra elektrických pohonů a trakceVýzkum a vývoj
V současné době se soustředíme na vývoj, návrh a simulace řídicích systémů pro polovodičové výkonové měniče, elektrické stroje a přístroje, elektrické pohony, elektrická trakční vozidla a další mechatronické systémy. Pracovníci katedry se zabývají analýzou, syntézou, optimalizací a realizací pokročilých a moderních algoritmů řízení. Pro tento účel jsou využívány zejména platformy STMicroelectronics a Texas Instruments. Dále se katedra zaměruje na detekci poruch střídavých pohonů, návrh a řízení výkonových systémů založených na moderních polovodičových strukturách SiC a GaN a na vývoj komunikačních strategií s použitím moderních mikropočítačových systémů. Tyto činnosti probíhají jak na teoretické úrovni, tak v praktických aplikacích.- matematické modelování a identifikace parametrů točivých střídavých strojů
- moderní modulační a řídicí strategie polovodičových měničů
- moderní metody řízení střídavých pohonů
- aplikace SiC a GaN provků do výkonových polovodičových měničů
- vývoj a optimalizace řídicích algoritmů výkonových systémů
- polovodičové výkonové měniče s vysokou integrovanou hustotou výkonu
- řízení a modelování mechatronických systémů
- návrh desek plošných spojů pro výkonové systémy
Výuka
V rámci programu EEM – Elektrotechnika, energetika a management, vyučujeme kurzy zaměřené na elektrické stroje, přístroje, pohony, výkonové měniče a jejich řízení. Tyto disciplíny jsou doplněny dalšími kurzy, které rozšiřují základní znalosti. Patří sem oblasti číslicového řízení, výroby, rozvodu a využití elektrické energie, mechanických součástí pohonů a jejich modelování, a také využití PLC a mikroprocesorů ve výkonových systémech.
Absolventi katedry
Naši absolventi nacházejí uplatnění například jako řídící, výzkumní nebo provozní pracovníci v oblastech návrhu, testování a provozu elektrických pohonů, výkonových měničů a jejich komponent. Uplatní se i v dalších oblastech, jako je například výpočetní technika. Díky odborným znalostem získaným během studia mají absolventi specializace „Elektrické pohony“ otevřené dveře do firem jako Škoda Auto, Porsche Engineering, Siemens či ABB. Mnoho studentů již během studia pracuje v těchto firmách, neboť je o ně velký zájem i na trainee pozicích.
Lidé na katedře
Vedení katedry elektrických pohonů a trakceNaše laboratoře
V našich vybavených laboratořích zajišťujeme výuku, závěrečné práce studentů a rovněž zde probíhá řešení grantových projektů a smluvních výzkumů s průmyslovými partnery.Z historie katedry
Prvopočátky katedry lze dohledat do roku 1884, kdy byla na České vysoké škole technické v Praze zahájena výuka elektrotechniky zařazením doporučených přednášek Elektrotechnika I a II ve strojním oboru. Elektrotechnika II byla zaměřena na konstrukci elektrických strojů, určování rozměrů elektrických přístrojů a transformátorů. V roce 1901 byl zaveden nový předmět Konstruktivní elektrotechnika, který přednášel prof. Ing. Karel Novák. Tento předmět byl později rozdělen do tří částí: Stavba sítí elektrovodných, Elektrická zařízení a Stavba elektrických strojů. V roce 1908 byla v budově na Karlově náměstí č. 13 vybudována strojovna pro měření na elektrických strojích. Od roku 1909 se začal rozvíjet obor elektrických pohonů zařazením předmětu Elektrické dráhy.
Vznik předmětu Stavba elektrických strojů vedl později k založení Ústavu elektrických strojů, který existoval až do roku 1950. V roce 1949 byl vytvořen Ústav teorie elektrických strojů, který převzal některé předměty a také vybavení včetně strojovny od Ústavu elektrických strojů a Ústavu teoretické a experimentální elektrotechniky. V roce 1950 byla v rámci ČVUT ustavena Fakulta elektrotechnická a podle nového zákona o vysokých školách začaly pracovat její jednotlivé katedry. V roce 1950 vznikla sloučením Ústavu elektrických strojů a Ústavu teorie elektrických strojů katedra elektrických strojů, která později pod názvem katedra elektrických strojů a přístrojů existovala až do roku 1969. Ve školních letech 1969/1971 byla přechodně rozdělena na katedru teorie elektrických strojů a katedru stavby elektrických strojů.
Rozvoj oboru elektrických pohonů vedl ke vzniku Ústavu elektrických pohonů a drah, který se později pod názvem Ústav elektrických pohonů stal součástí katedry elektroenergetiky a později katedry užití elektrické energie. V roce 1971 při reorganizaci kateder vznikla katedra elektrických strojů, přístrojů a pohonů.
Z historie katedry
V roce 1960 byla zahájena výstavba nových budov Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze-Dejvicích, kam se katedra začala přemísťovat ve školním roce 1963/1964. V roce 1967 byly uvedeny do provozu nové laboratoře katedry, umožňující modernizaci laboratorní výuky a výzkum v oboru měření elektrických strojů.
V roce 1960 vzniklo na katedře výpočetní středisko – zpočátku analogové, později byla využita číslicová technika a vzniklo konstrukční výpočetní středisko. Byly zde vyvinuty metody automatizovaného měření a automatizovaného konstruování elektrických strojů. Souběžně se na katedře ve spolupráci s průmyslem rozvíjely aplikace polovodičových měničů v oboru elektrických strojů a přístrojů. V pedagogické činnosti katedry začaly být v široké míře používány technické didaktické prostředky od zpětných projektorů po osobní počítače.
Potřeba zajistit v České republice po rozdělení federace výchovu odborníků v trakčním oboru vedla v roce 1994 k zavedení potřebných přednášek a k přejmenování na katedru elektrických pohonů a trakce. Pod tímto názvem existuje katedra do současnosti. Od roku 1994 dochází pouze k úpravám obsahu vyučovaných předmětů. Za významné milníky lze považovat roky 2003, kdy bylo zavedeno strukturované studium (rozdělení na Bc. a Ing. programy), a rok 2015, kdy došlo ke sloučení s programy vyučovanými katedrami energetiky, elektrotechnologie a ekonomiky do společného programu Elektrotechnika, energetika a management.