O nás

katedra Elektrických pohonů a Trakce

Specializovaný výzkum

V současné době se zaměřujeme hlavně na vývoj, návrh, simulace řídicích systémů polovodičových výkonových měničů, elektrických strojů a přístrojů, elektrických pohonů, elektrických silničních a trakčních vozidel a jiných mechatronických systémů. Pracovníci katedry se zabývají mj. analýzou, syntézou, optimalizací a realizací perspektivních metod, moderních algoritmů řízení a detekce poruch střídavých pohonů, řízení výkonových systémů založených na moderních polovodičových strukturách SiC a GaN a komunikačních strategií s použitím moderních mikropočítačových systémů (hlavně STMircoelectronics a Texas Instruments), a to jak na teoretické úrovni, tak v praktických aplikacích.

Specialized research image

Výzkum a Vývoj

Vědecko výzkumná činnost se zaměřuje hlavně na řízené elektrické pohony a jejich komponenty včetně jejich řídicích částí. Výzkum je soustředěn zejména do následujících oblastí.
  • matematické modelování a identifikace parametrů točivých střídavých strojů
  • moderní modulační a řídicí strategie polovodičových měničů
  • moderní metody řízení střídavých pohonů
  • aplikace SiC a GaN provků do výkonových polovodičových měničů
  • vývoj a optimalizace řídicích algoritmů výkonových systémů
  • polovodičové výkonové měniče s vysokou integrovanou hustotou výkonu
  • řízení a modelování mechatronických systémů

Partneři a spolupráce

Výzkumná činnost je podporována mj. granty NATO, GAČR (Grantová agentura České republiky) a spoluprací s významnými výrobci, jako jsou ŠKODA Plzeň a.s., ŠKODA Auto a.s., PAL Kbely a.s., Elektropřístroj Modřany s.r.o. a dalšími.

GAČR logo
SKODA logo
SKODA Plzeň logo
Valeo logo
Valeo logo
Valeo logo

Studenti katedry

Studentům nabízíme odborné studium v oboru elektrických pohonů a jejich součástí. Tyto disciplíny jsou doplněny dalšími kurzy, které rozšiřují základní znalosti elektrotechnického inženýra. Zahrnují zvláště oblasti číslicového řízení; výroby, rozvodu a užití elektrické energie; mechanických součástí pohonů a jejich modelování; využití PLC a mikroprocesorů v elektrotechnice.

Professional laboratories

Absolventi katedry

Naši absolventi nacházejí uplatnění například jako řídící, výzkumní nebo provozní pracovníci v oblastech návrhu, testování a zkoušení, řízení a provozu elektrických pohonů a jejich komponent, ale i v řadě dalších oblastí, například v oboru výpočetní techniky. V tom jim pomáhají bohaté znalosti použití této techniky získané studiem na katedře.

Professional laboratories

Z historie katedry

Prvopočátky katedry lze dohledat do roku 1884 kdy byla ještě na České vysoké škole Technické v Praze zahájena výuka elektrotechniky, zařazením doporučených přednášek Elektrotechnika I a II ve strojním oboru. Právě Elektrotechnika II byla zaměřena na konstrukci elektrických strojů - na určování rozměrů elektrických přístrojů a transformátorů. V roce 1901 byl zaveden i nový předmět Konstruktivní elektrotechnika, který přednášel prof. Ing. Karel Novák. Tento předmět byl později rozdělen do tří částí: Stavba sítí elektrovodných, Elektrická zařízení a Stavba elektrických strojů. V roce 1908 byla v budově na Karlově náměstí č. 13 vybudována strojovna pro měření na elektrických strojích. Od roku 1909 se začal rozvíjet obor elektrických pohonů zařazením předmětu Elektrické dráhy.

Vznik předmětu Stavba elektrických strojů vedl později k založení Ústavu elektrických strojů, který existoval až do roku 1950. V roce 1949 byl vytvořen Ústav teorie elektrických strojů, který převzal některé předměty a také vybavení včetně strojovny od Ústavu elektrických strojů a Ústavu teoretické a experimentální elektrotechniky. V roce 1950 byla v rámci ČVUT ustavena Fakulta elektrotechnická a podle nového zákona o vysokých školách začaly pracovat její jednotlivé katedry. Tak v roce 1950 sloučením Ústavu elektrických strojů a Ústavu teorie elektrických strojů vznikla katedra elektrických strojů, která později pod názvem katedra elektrických strojů a přístrojů existovala až do roku 1969. Ve školních letech 1969/1971 byla přechodně rozdělena na katedru teorie elektrických strojů a katedru stavby elektrických strojů.

Rozvoj oboru elektrických pohonů vedl ke vzniku Ústavu elektrických pohonů a drah, který se později pod názvem Ústav elektrických pohonů stal součástí katedry elektroenergetiky a později katedry užití elektrické energie. V roce 1971 při reorganizaci kateder vznikla katedra elektrických strojů, přístrojů a pohonů.

Z historie katedry

V roce 1960 byla zahájena výstavba nových budov Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze-Dejvicích, kam se začala katedra přemísťovat ve školním roce 1963/1964. V roce 1967 byly uvedeny do provozu nové laboratoře katedry, umožňující modernizaci laboratorní výuky a výzkum v oboru měření elektrických strojů.

V roce 1960 vzniklo na katedře výpočetní středisko – zpočátku analogové, později byla využita číslicová technika a vzniklo konstrukční výpočetní středisko. Byly zde vyvinuty metody automatizovaného měření a automatizovaného konstruování elektrických strojů. Souběžně se na katedře ve spolupráci s průmyslem rozvíjely aplikace polovodičových měničů v oboru elektrických strojů a přístrojů. V pedagogické činnosti katedry začaly být v široké míře používány technické didaktické prostředky od zpětných projektorů po osobní počítače.

Potřeba zajistit v České republice po rozdělení federace výchovu odborníků trakčního oboru vedla v roce 1994 k zavedení potřebných přednášek a k přejmenování na katedru elektrických pohonů a trakce. Pod tímto názvem existuje katedra do současnosti. Od roku 1994 pak dochází pouze k úpravám obsahu vyučovaných předmětů. Za významné milníky lze v tomto případě považovat roky 2003, kdy došlo k zavedení strukturovaného studia (rozdělení na Bc. a Ing programy) a rok 2015, kdy dochází ke sloučení s programy vyučovanými katedrami energetiky, elektrotechnologie a ekonomiky do společného programu Elektrotechnika, energetika a management.

k13114 logo
ElektrickéPohony&Trakce
Katedra Elektrických Pohonů a Trakce, ČVUT FEL PrahaCC BY-NC 4.0